Выступление П.Н. Тултаева на VI съезде мордовского (мокшанского и эрзянского) народа (23 октября 2014 г.)
Шумбратада, кельгома ялгат! Шумбрачи, вечкевикс оят!
Добрый день, уважаемые делегаты и гости съезда, дорогие братья и сестры!
Оцю, покш мокша-эрзянь пуромкс мархта, лямбе и пара васедема мархта!
Россиянь финно-угрань Ассоциациять лемста сюконян сембонди и арьсян мокша-эрзянь пуромксти лацкас, вадряста покодемс-тиемс, штоба и кемонь, и ведьгемонь, и сяда ведьгемонь кизода меле ломаттне афолемазь сюда, а ляфтнелемазь цебярь, пара валса. Сяс мес тячи минь полатсаськ мокшень-эрзянь историять оцю тевса.
Я искренне желаю от имени Ассоциации финно-угорских народов Российской Федерации нашему уважаемому съезду плодотворной работы. Сегодня здесь все присутствующие делегаты и участники съезда вписывают очередную страницу в историю мордовского народа.
Содаф, но азса тага весть: россиянь финно-угрань раськетнень ёткса мокшэрзянь народсь инь оцюсь и сон эряй-ащи аф фкя ошса или россиянь уженяса, а пцтай марнек масторлангса. И тя кунара ни тяфта лиссь, аф аньцек тячи. Аф фкя сядода, а шять, тёжяньшка кизода инголе.
Аф стак мокшетне и эрзятне рузонь и лия пара нароттнень мархта кочкасть-тисть, кемокстасть пцтай тёжянь киза вельф Россиянь государствать эса.
Общеизвестно, я лишний раз повторюсь, среди финно-угорских народов Российской Федерации мордовский народ самый многочисленный, также общеизвестно, что мы наряду с русскими и другими братскими народами стояли у истоков создания государства Российского, мы вместе её собирали и укрепляли.
Видеста азомс, шнама васттонк минь историясонк аф кржа. Но виденц азомс, аф сёпозь и прябаладовок мокшень, эрзянь кяльхнень, культураньконь и обуцяньконь ванфтомаса и сяда тов кемокстамаса тяфта жа аф кржа.
Конечно же, нам есть чем гордиться, у нас история славная, хорошая, очень мудрая, добрая, так оно и есть. И тут нечего стесняться. Но в тоже время сегодня мы должны говорить и о том, что проблем в сохранении наших языков, нашей культуры, наших традиций, конечно же, немало. И об этом мы должны говорить прямо и честно.
Тяса улихть кода афкуксонь туфталхт, тяфта жа и стамот, конат тифт-стафт эсь кядьсонк или кода русне корхнихть – «рукотворные».
Я говорю о том, что здесь есть как объективные причины, так и субъективные, так называемые «рукотворные». Причем «рукотворные» –имеется ввиду, сделанные, конечно же, прежде всего нашими руками, руками мокшан и эрзян.
Васенцетнень эзда – минь эрятама-ащетяма странаса, коса пцтай кафта сятта лама народ. И ня нароттне шачфтольхть-касфтольхть, покодихть аф кати-коса, а вакссонк, стане жа кода и минь, мокшетне и эрзятне, эрятама-ащетяма лия нароттнень ваксса кизоста кизос. И тя, монь койсон, пяк цебярь и вадря. Тяда башка мокшетне и эрзятне, пцтай марнек финно-угратне, лама лия нароттне-раськетне озондыхть фкя Шкайти. Минь кунара ни православнайхтяма и сюкпря Шкайти, кода корхнихть.
Я хочу сказать, что мы живем в особенной стране, в очень многонациональной, где проживает почти более двухсот народов. И каждый народ представляет, конечно же, самобытную, уникальную, никем неповторимую культуру, языки и традиции. И в этих условиях каждый народ стремится сохранить свой язык, традиции. И, конечно же, это непросто. Но абсолютное большинство народов, проживающих на нашей территории, объединяет одна история – история созидания, история создания государства Российского. И очень хорошо, что многие народы объединяет, на мой взгляд, еще одно чрезвычайно важное обстоятельство – мы преимущественно православные. Православие – наш духовный фундамент, который с годами только укрепляется и, надеюсь, что через десятилетия, века этот фундамент будет крепче и крепче. И слава Богу!
А омбоце туфталсь – тя минць, мокшетне и эрзятне, стане жа и шокшетне. И тяса мялезе азомс покаряв валхт аф кода баяр, а кода мокшэрзянь ломань, кода мордвин. Аньцек аф кяжиямга!
Вторая причина наших проблем, я считаю, субъективная. Это мы сами – мокшане, эрзяне, шокшане. Часть из мокши, эрзи сегодня присутствует здесь в этом прекрасном зале. Я хотел бы искренне сказать не только как представитель и председатель Ассоциации финно-угорских народов РФ, активист мордовского движения, но и просто как мордвин.
Кяльсь эряви содамс, кяльсь эряви кельгомс и кяльса эряви корхтамс аф аньцек вете кизоти весть, пуромксста пуроксс, а эрь шиня. Минь кяленьконь кивок килькшс изь сота, пакареньконь изь синне-тапа!
Я говорю о том, что самое главное у народа язык. Язык, конечно же, надо любить, надо знать и говорить на своем языке не от съезда к съезду, а каждый день и не стесняться этого. Это признак не культуры, а бескультурья. И заметьте, друзья мои, может кто-нибудь и не согласится со мной, но я знаю, потому что говорю искренне: нам языки в узел никто не завязывал и кости наши за знание языка никто не ломал и ноги, и руки тоже.
Минь сидеста панароньконь лангсонк сязендьсаськ, най вешенттяма туфталхт, ломаттнень, кит бта кургоньконь пякснесазь, кяленьконь тапайхть-юмафтыхть. И тяфтамот, улема, улихть. Но сядонга оцю туфталсь – тя минць, эрзятне-мокшетне! Кой-коста васедят мокшеть или эрзять мархта, а сон мархтот ушеды корхтама рузкс и лисенди стане, што сон рузонь кяльтьке лац аф содасы. Но сон тяфта пади арьси, кда корхтай лия кяльса, сонь «культурацка» сяда вяре ащи. Но мон тага весть азса, тя аф культура. Кепотьксонди, аньцек исяк няень тяса фкя баяр. Мон ашине сода, што сон мокша или эрзя. Виде эздонза аф фкя вал, аф пяле вал ашень куле. Надиян, съездсь аделави и мезе-мезе марян.
Мы всегда, когда анализируем или говорим о семье, культуре или о проблемах сохранения языка, часто звучит то, что мы ищем какие-то внешние причины: ругаем власть, ищем тех, кто нам мешает. Послушайте, главная причина в нас самих. Что власть?! Если ты не хочешь говорить на своем языке, не хочешь его изучать, причем тут власть? Власть, конечно, для этого должна создавать условия. Но в принципе главная причина в нас самих. Например, когда мы встречаемся и где-то между собой мокшане, эрзяне начинаем нередко говорить на русском языке, причем коверкаем русский язык, говорим на ломанном русском языке. Это тоже признак бескультурья. Кстати говоря, мы русскому языку и великой русской культуре должны низко поклониться за то, что они во многом, в определяющей степени, объединяют, цементируют нашу страну и обогащают нашу национальную культуру, литературу, музыку и мокшанскую, и эрзянскую. За это низкий поклон русской культуре, русскому народу.
А рузонь кяльти, рузонь народти эряви сюконямс, сяс мес рузонь кяльсь ламода лезды кирдемс марса тяфтама оцю лама народонь странать.
Тя фкясь. Но улихть тяфтама туфталхтка, конатне ба афольхть уле. Мондейне-арам, министерствань вятихненди, конатнень покодемасна тяфта или стане сотф мокша-эрзянь кяльхнень, обуцятнень мархта, кемоньшка-ведьгемоньшка вал эрзякс али мокшекс содамс эряви. Мондейне-арам, эряви, тейст кирдемс полафтыхть: или эрзя, или мокша. Кепотьксоньди, кода культурань или печатень министерстватнень эса. А коса-коса пароль ба кирдемс и кафта кялень содай ломатть. Виденц азомс, культурань и образованиянь министерстватнень эса улихть тяфтама полафтыхть. Ужяленди, тячи минь пуромкссонк аш республикань образованиянь министрсь, а эряволь ба. Сонь министерствасонза, а тя инь оцю оцюсь, фкя ломань – полафтыец, конац содасы эрзянь кяльть. А, кепотьксонди, Комиса, Марий Элса, Удмуртияса министерстватнень эса, образованиянь министерствать эса ули, рузкс азомс, специальнай департамент или управления, кона аньцек покоди национальнай кяльхнень ванфтомаснон лангса. И тя департаменть, управлениять вятьсы ломанць, конац содасы кяльть и удмуртскяйть, и марийскяйть.
Конешна, стакат пинкне, мезе корхтамс. Ярмак аш сняра, мзяра минденк эряви. Но кода ба стака афоль уле, миндейнк эрявихть ванфтомс идень и оцювонь журналоньке – «Якстерь тяштенять», «Чилисемать», «Мокшеть», «Сяткоть», «Эрзянь правда» и «Мокшень правда» газетатнень, радивань и телевидениянь передачатнень, конат лисендихть мокшень и эрзянь кяльса.
И мекольцесь. Од исполкомти и ся вятихненди, кинди минь шарфтсаськ мяленьконь, эряви кочксевомс кизоти аф весть-кафксть, а сяда ламоксть и аф аньцек Саранскяйса. А тянкса исполкомса лама ломаньда. Эряви пуроптомс президиум (кеветие – комсь ломаньцта) и якамс республикать райононзон эзга. Серьгядемс и кизефтемс и министрхнень, и райононь, и ошень вятихнень-оцюнятнень, мес тяфта кальдявста, кепотьксонди, тя или тона школаса тонафневихть кяльхне. И аф аньцек республикаса покодемс, но и выездной заседанияса. Эряви улемс и сяка жа Пензаса, и Калининградса, и Татарстанца и сембе лия региоттнень эса. Эряви сембонь тиемс законть корява, но тянь эряви тиемс. Лиякс аш кода.
Кельгома ялгат, вечкевикс оят! Кяльсь эряви содамс, кяльсь эряви кельгомс, кяльса эряви корхтамс. Тядянь кяльть эзда аф эряви виздемс.
Сембонди Шумбраши, шумбрачи, сал и кши! Тячи, ванды и фалу! Сюконян сембонди!
Председатель Общероссийского общественного движения
«Ассоциация финно-угорских народов Российской Федерации»,
делегат VI cъезда мордовского (мокшанского и эрзянского) народа П.Н. Тултаев